Seminari sobre els reptes i oportunitats de la conducció autònoma i connectada

El proper dilluns dia 27 de febrer a les 13h el professor Miguel Sepulcre impartirà un seminari titulat “Reptes i Oportunitats de la Conducció Autònoma i Connectada: projecte CENID 2022” a l’aula 1.1 de l’edifici Altet, adreçat a estudiants i professors de telecomunicacions, informàtica i industrials de la UMH. En aquest seminari el professor analitzarà les oportunitats que sorgeixen gràcies a la conducció autònoma connectada i els reptes tecnològics que cal abordar per fer-la realitat. Un d’aquests reptes és el de disposar d’eines adequades per a la investigació en la matèria, objectiu del projecte d’R+D dirigit pel professor Miguel Sepulcre titulat “Plataforma de Simulació 3D per a Vehicle Autònom Connectat”, i els resultats del qual es presentaran també a aquest seminari. Aquest projecte forma part dels projectes de recerca i digitalització del Centre dIntel·ligència Artificial CENID 2022.

Els vehicles autònoms utilitzen diferents sensors (LIDAR, radar, càmeres) per percebre el seu entorn i detectar objectes al seu voltant. La presència d’obstacles com els edificis o els vehicles limita l’abast d’aquests sensors. A més a més, és complicat deduir amb precisió les intencions dels altres vehicles a partir de la informació captada pels sensors (per exemple, saber si pretenen fer un canvi de carril o incorporar-se a una rotonda). Gràcies a les comunicacions, els vehicles autònoms connectats podran intercanviar informació sobre allò que detecten els seus sensors i amb això seran capaços de detectar els objectes que detecten els sensors dels vehicles propers. D’aquesta manera, la connectivitat augmenta el rang de percepció dels vehicles autònoms i connectats i, per tant, la seva seguretat, ja que podran detectar amb més antelació situacions conflictives de trànsit i disposar de més temps per maniobrar. Així mateix, els vehicles autònoms connectats podran comunicar-se per intercanviar informació sobre les seves intencions o futures trajectòries, facilitant així la interpretació del context de trànsit i millorant tant la seguretat viària com l’eficiència del trànsit. Els reptes principals per aconseguir aquests objectius estan relacionats amb el disseny d’un sistema de comunicacions altament fiable i amb baixa latència, i que suporti un gran nombre de vehicles i tipus de missatges de dades. El disseny i l’estudi d’aquests sistemes requereix eines avançades, com la dissenyada en el projecte CENID 2022 dirigit pel professor Miguel Sepulcre.
El professor Miguel Sepulcre forma part del laboratori UWICORE de sistemes de comunicacions mòbils i sense fil, dirigit pel professor de la UMH Javier Gozálvez. El laboratori està integrat al Departament d’Enginyeria de Comunicacions i forma part de l’Institut de Recerca en Enginyeria d’Elx (I3E). El laboratori UWICORE de la UMH és un dels principals laboratoris europeus de recerca en matèria de connectivitat per a automoció i participa activament en el desenvolupament dels estàndards europeus de l’ETSI (European Telecommunications Standards Institute) per a percepció cooperativa i maniobres cooperatives dels futurs vehicles autònoms i connectats. UWICORE col·labora amb empreses, universitats i instituts de recerca nacionals i internacionals.