El cotxe ‘Dàtil’23’ aconsegueix el cinquè lloc a la ‘Shell Eco-Marathon Europe 2023’

Novetats, Premios

2 de juny 2023

El prototip de vehicle d’ultra baix consum ‘Dàtil’23’ del grup d’estudiants de l’Escola Politècnica Superior d’Elx (EPSE) de la Universitat Miguel Hernández (UMH) ha aconseguit el cinquè lloc a la ‘Shell Eco-Marathon Europe 2023 ‘, dins de la categoria de prototips de combustió interna. La competició s’ha celebrat a la localitat de Nogaro (França) i va acollir més de 100 equips d’Europa i Àfrica.

Font: UMH

L´equip de la UMH està integrat per nou estudiants del Grau en Enginyeria Mecànica, un del Màster d´Enginyeria Industrial i una estudiant del Grau en Psicologia. Durant el curs han treballat en la construcció del prototip Dàtil23, coordinats pels professors del Departament d’Enginyeria Mecànica i Energia de la UMH David Abellán i Miguel Ángel Oliva.

L’equip va obtenir una marca de 1.509 km/l, a 6 km del quart classificat. A més, va tenir problemes en frens i electrònica que, sumats a les condicions meteorològiques, els va impedir fer totes les tandes. Per solucionar els problemes va ser important el suport d’altres equips, cosa que caracteritza l’esperit d’aquesta competició.

El prototip, concebut i construït íntegrament a la UMH, s’ha optimitzat amb l’objectiu de reduir al màxim la resistència a l’avenç. També s’han fet les actualitzacions exigides pel reglament de la prova. Ha estat fabricat amb material compost de fibra de carboni i s’ha aconseguit un pes final del vehicle de 30 kg. Per la seva banda, el motor (íntegrament dissenyat i construït a la UMH) i el sistema de control han estat optimitzats per funcionar amb etanol.

L’experiència adquirida pels estudiants de la UMH en anys anteriors ha permès fabricar una carrosseria autoportant, construïda amb panells sandvitx de fibra de carboni. El ‘Dàtil’23’ optimitza el pes i minimitza la fricció als revolts. El vehicle de la UMH fa 3 metres de llargada, 60 centímetres d’amplada i 50 centímetres d’alçada.

La cursa ‘Shell Eco-Marathon Europe 2023’ consisteix a realitzar 10 voltes del circuit Paul Armagnac de Nogaro per comprovar quin dels vehicles participants ha recorregut més quilòmetres amb un litre de combustible.

Font: UMH

Els patrocinadors del Dàtil 23 de la UMH són el Vicerectorat d’Infraestructures de la UMH, l’Escola Politècnica Superior d’Elx, el Grup Volund i Mediterrani Xapa i Pintura, S.L.